آنچه افراد برای مشورت گرفتن یا وکالت دادن مطرح می کنند ، مجموعه پیچیده ای از واقعیت هاست که با انگیزه ها و احساسات شخصی ایشان آمیخته شده است .
وکیل باید در یک مشاوره نه چندان دراز مدت ، که بین 20 تا 60 دقیقه طول می کشد،به واقعیت ها دست یابد ، میزان پیشرفت کار را ارزیابی کند و نسبت به قبول یا عدم قبول دعوا یا عرضه مشورت مفید به ارباب رجوع ، تصمیم بگیرد .
چه خطاهایی بیشتر رخ می دهد ؟
پیشداوری :
معمول ترین اشتباه آن است که وکیل گرفتار اولین برداشت و استنباط خود از آنچه موکل می گوید بشود و این تمرکز بر دیدگاه اولیه ، او را از توجه به دیگر گفته ها و مالا" جنبه های حقوقی دیگر قضیه منصرف کند و باز دارد.
فراموش کردن آداب عادی ملاقات ها :
برخی وکلای جوان و تازه کار نکاتی مثل برخاستن از صندلی و خوش آمدگوئی به موکل را فراموش می کنند یا نادیده می گیرند.
مشخص نبودن خواسته اصلی موکل :
این مشکل است که بسیاری از وکلا با آن مواجه هستند و از اینکه موکل آنچه را واقعا" می خواهد روشن نمی کند ، گله دارند.
استفاده از زبان و اصطلاحات حقوقی :
برای تشریح و توضیح مطلب برای موکل باید از زبانی استفاده کرد که برای او قابل فهم باشد . چه بسا آنچه برای بسیار معمولی و ساده است ، برای طرف مصاحبه کاملا غیر قابل درک باشد.
ابهام در توافقات انجام شده با موکل :
وکلای جوان توجه ندارند اقدام یا اقداماتی که برای حفظ یا گرفتن حقوق موکل قرار است انجام دهند باید با ذکر جزئیات مکتوب شود.
بازجویی از موکل :
نباید سئوالات ما به نحوی باشد که بازجویی در کلانتری یا بازپرسی را تداعی کند.
عدم اختصاص زمان کافی برای مصاحبه :
اختصاص زمان کافی برای مصاحبه ، وکیل را از تلفن های مکرر و توضیح خواستن های بعدی بی نیاز خواهد کرد.
جذب موکل
وکلا نمی توانند برای جذب موکل در جراید یا صدا و سیما آگهی بدهند یا آگهی و تراکت پخش کنند. در عین حال اگر افرادی که دارای پروانه وکالت یا مشاوره حقوقی نیستند ، در امور وکالتی دخالت کنند عملشان به عنوان " تظاهر به وکالت " جرم و قابل تعقیب خواهد بود.
وکلا از چند طریق به افراد معرفی می شوند :
از جانب خویشاوندان ، دوستان ، همکلاسی ها و موکلین یا طرف های قبلی مشاوره
از جانب کارمندان دفتری دادگاه ها یا سایر واحد های قوه قضائیه یا نیروی انتظامی یا سایر ادارات و موسسات
از جانب مقامات قضایی مثل دادستان ، دادیار ، بازپرس ، رئیس یا مستشار دادگاه و یا مثلا روسای کل
موکلین به اصطلاح " گذری " یعنی کسانی که با دیدن تابلو وکیل به او مراجعه می کنند