مهدی سنگسری

دکترای حقوق خصوصی

دکترای حقوق خصوصی

- تصرف عدوانی از جمله جرایم شایع علیه اموال و مالکیت است.

- تصرف عدوانی علاوه بر دارا بودن جنبه کیفری ، واجد جنبه حقوقی نیز بوده و قانونگذار در قانون آئین دادرسی مدنی ( مواد 158 تا 177 ) را به آن اختصاص داده است که همین امر سبب ساز ایجاد اختلافات بسیاری مابین حقوقدانان و میان محاکم دادگستری در خصوص عناصر تشکیل دهنده این جرم گردیده است.

- تعریف قانونی تصرف عدوانی : ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید.

- تصرف عبارت است از استیلای مادی و عرفی انسان بر مال به قصد استفاده از آن به نفع خود.

انواع تصرف :

1-      تصرف قانونی : تصرفات مالک حقیقی است.

2-      تصرف غیرقانونی : تصرف در مال غیر ، بدون اذن مالک و قانون.

- عدوان : صفت تصرف بدون مجوز قانونی است.

ارکان تشکیل دهنده دعوای تصرف عدوانی :

1-      سابقه تصرف شخص شاکی در گذشته مانند ارائه سند مالکیت و ...

2-      مال غیرمنقول باشد.

3-      عدم رضایت متصرف سابق.

4-      لحوق تصرفات خوانده.

- مثلا"شما مالک یک قطعه زمین کشاورزی می باشید و مدت 5 سال است که در آن تصرف داشته و مشغول کشاورزی می باشید.         حال فردی بدون رضایت شما این مال غیرمنقول شما را از تصرفتان خارج کرده است و به عبارتی دیگر خودش در آن کشاورزی  می کند و یا اینکه آثار تصرفش مشهود باشد و شما نیز با طرح دعوی ، تصرف عدوانی اعاده وضع به حال سابق را خواستار          می شوید.

- در دعوای تصرف عدوانی ، ارائه سند مالکیت دلیل بر سابقه تصرف و استفاده از حق می باشد.

حالات تصرف عدوانی :

1-      حقوقی

2-      کیفری

1- تصرف عدوانی با رویکرد حقوقی :

-          ماده 158 قانون آئین دادرسی مدنی تصرف عدوانی را تعریف کرده است.

-          این تعریف فقط شامل اموال غیرمنقول است ، پس اگر کسی بصورت عدوانی اتومبیل یا تلفن همراه یا مال منقول دیگر را از تصرف او خارج سازد ، تعریف فوق این موارد را شامل نمی شود.

-          چنانچه شخصی ملک خود را برای مدتی رها کند ، به نحوی که هیچ تصرفی بر آن نداشته باشد و شخص دیگری در این مدت ، ملک مورد نظر را تصرف نماید ، تعریف مذبور شامل این مورد نخواهد بود ، زیرا متصرف فعلی ، مال را از تصرف متصرف سابق خارج نکرده ، بلکه ملکی را که قبلا" از تصرف وی خارج شده بود را تصرف کرده است.

2- تصرف عدوانی با رویکرد کیفری :

-          قانونگذار در ماده 690 قانون مجازات اسلامی از واژه (( متعلق )) استفاده کرده است و این تدبیر می تواند حاکی از این موضوع باشد که وی در بعد کیفری مالکیت را مهم دانسته و برای اثبات جرم تصرف عدوانی احراز مالکیت شاکی را ضروری تلقی کرده است.

-          وجه مشترک بین تمام دعاوی تصرف این است که خوانده بدون رجوع به مقامات قانونی ، از قوا و وسایل شخصی خود استفاده کرده و راسا"مال را از ید تصرف سابق خارج نموده و یا مزاحم و مانع استفاده او گردیده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی