مهدی سنگسری

دکترای حقوق خصوصی

دکترای حقوق خصوصی

- مطابق اصل 22 قانون اساسی هیچکس نباید بتواند بدون اجازه صاحب خانه ، وارد منزل او بشود و یا خانه وی را بدون اجازه مقامات قضایی و بدون رعایت تشریفات قانونی مورد بازرسی قرار دهد.

- وجود منزل یا خانه نباید با مفهوم اقامتگاه در حقوق خصوصی اشتباه شود و بطور کلی منزل یا خانه مورد حمایت قانونی دارای دو جنبه مادی و حقوقی است.

- خانه یا منزل در موضوع هتک حرمت شامل هر محل مسکونی اشغال شده به وسیله یک شخص است ، یعنی محلی که شخص در آنجا اعم از اینکه عملا" ساکن باشد یا خیر ، آنجا را بتواند خانه خود تلقی کند. بنابراین ورود به یک محل فاقد وسایل زندگی که هیچ کس در آنجا زندگی نمی کند و از سکونت بعدی در آن اثری نیست مشمول جرم هتک حرمت منزل نمی باشد.

- وجود وسایل زندگی در محل بهترین شاخص مسکونی بودن محل است.

- محل مسکونی ممکن است خانه ، آپارتمان ، کلبه چوبی ، چادر افراد چادر نشین و یا کاروان ( دفتر نگهبانی ) باشد.

- هتک حرمت منزل دیگری مستلزم احراز فقدان رضایت صاحب منزل برای ورود دیگری است.

- مصادیق رفتار غیر متعارف و یا غیر معمول ممکن است عملیات متقلبانه از طریق هجوم ، حمله ، تهدید ، کتک کاری ، اجبار و یا اکراه باشد. اکراه ممکن است با اعمال فشار روحی و اخلاقی بر صاحب منزل به نحوی باشد که وی را وادار به قبول داخل شدن دیگری به محل سکنی نماید.

- اصرار به نشستن روی سکو یا توقف در مقابل درب منزل غیر ، علی رغم منع صاحب خانه در اجرای بند 6 از ماده 1 آئین نامه امور خلافی مصوب 1324 جرم و قابل مجازات است.

- سرکشی و نگاه کردن عمدی از روی بام و دیوار و امثال آن به خانه دیگری در اجرای بند 17 از ماده سوم آئین نامه مورد بحث جرم و قابل مجازات است . اکنون چنین عملی از مصادیق تظاهر به فعل حرام موضوع ماده 638 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 می باشد.

عنصر معنوی جرم :

- جرم هتک حرمت منزل دیگری جرمی است عمدی ، باید مرتکب به غیرقانونی بودن و فقدان حق ورود به منزل دیگری آگاه باشد.

مجازات :

- ماده 694 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 مرتکب جرم هتک حرمت منزل یا مسکن دیگری را مستوجب 6 ماه تا 3 سال حبس دانسته است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی